När jag lagar mat brukar jag ha för vana att smaksätta med få, intensiva smaker som gärna får överraska den som äter.
Att smaksätta med ovanliga smaker kan vara både läskigt och superläckert och i dethär fallet blev det mest utav det sistnämnda.  Med endast tre varor från skafferiet blev denhär marinaden en riktig vinnare.


Lakritsmarinerad ryggbiff 

500 g ryggbiff, gärna i skivor 

1/2 dl rött vin
1/4 dl vatten
1 st kalvbuljongtärning 
2 msk Santa Maria Liquorice & Herbs

Lägg buljongtärningen i en kopp med vattnet och smält i mikron cirka 1 minut. Rör ut buljongen i vattnet med hjälp av en sked och blanda med rödvinet och kryddan. Häll över köttet och låt marinera, gärna ett par dagar och för ännu mer smak - marinera i vacuumpåse.


Denna marinad är verkligen busenkel. Och köttet? Det blir ordentligt mört och ingredienserna i marinader förhöjer ryggbiffens kraftiga köttsmak! 








2 kommentarer

mariette

05 Dec 2013 20:56

Åh , satt precis och klurade på något gott att använda Santa Maria Liquorice & Herbs till imorgon. Tack för inspirationen.
En härlig blogg du skapat.
Kram

Svar: Tack snälla för de fina orden och hoppas att du kommer på något skoj med kryddan :) // Malin
Malin Lindgren

Maria

07 Dec 2013 10:28

Så gott! Jag gillar också lakrits. Har inte använt det i någon maträtt ännu. Jag har lakritspulver hemma som jag har använt på glass.
May the food be with you! Maria

Svar: Det är supergott Maria :)
Malin Lindgren

Kommentera

Publiceras ej