Ibland kan det kännas segt, tråkigt och jobbigt att laga vardagsmat. Där ligger ju trots allt ett par krav kring denna typ av middag. Helst ska den vara god, nyttig och lättlagad, och viktigast av allt - gjord på ingen tid alls. 

Att komma på guldkorn inom denna genre är inte alltid så lätt och är därför svår att skriva recept på, men idag komponerade jag faktiskt ihop en vardagsmiddag värd att kunna göra igen!

Blåmögelkyckling med kålfräs
2 personer 

2 st kycklingfiléer á 200 g
1 pkt bacon, cirka 120 g
30 g blåmögelost, gärna Dana Blue
Svartpeppar 

1 st näve svartkål/grönkål
1 dl haricot verts
10 st sparris
5 cm purjolök, finstrimlad
1 st vitlöksklyfta
1 msk olivolja
1 msk smör 
Salt, svartpeppar

1.5 dl lätt crème fraîche
1 dl vispgrädde
50 g mögelost
1/2 st kalvbuljongtärning 

Sätt ugnen på 225 grader.
Skär ett djupt snitt i vare kycklingfilé, fyll med ost och linda med bacon. Krydda med peppar och lägg kycklingen i en ugnsfast form och sätt in i ugnen.

Grovhacka grönsakerna och fräs i olja och smör tillsammans med vitlöken, krydda med salt och peppar. De är klara när kålen mjuknat något.

Häll samtliga ingredienser till såsen i en mindre kastrull och koka upp.

Kycklingen är klar efter cirka 25 minuter men kolla gärna så att den inte är rosa i mitten.

Servera gärna kyckling, kålfräs och sås tillsammans med en fräsch sallad på granatäpple och rucolla.










2 kommentarer

Erica

15 Jan 2014 19:04

Men sååå gott det lät.
Pulled pork på mitt vis,coleslaw och picklad rödlök i pitabröd blev det här.
Pannacotta på Ahlgrensbilar till efterrätt!!
Nu är vi mätta i magen!
Kram Erica

Svar: Men Gud vad gott DET lät! Mums! :D Kanske ska ta och göra pulled pork snart! Kollar in ditt recept :)
Malin Lindgren

Malin´s Diner

06 Feb 2014 21:14

Men du sååå gott! Bara genom att titta på ingredienslistan så ser jag att detta var en rätt i min smak. Mmmm.

Jag undrar om du skulle vara intresserad av att komma till Falkenberg på Bloggträff 11-13 april? ca. 3000 kr och då tillkommer bara dryck till middagarna fredag och lördag kväll. Boende, utflykter, mat och skjuts mellan de olika besöken ingår. 12 bloggare har bokat än så länge.

Kram kram

Svar: Åååh Malin, tack! Jag känner mig hedrad! Gud vad snällt att du tänkte på mig och ville bjuda in mig! Jag ska fundera på det men det hade varit superskoj :)

Kram
Malin Lindgren

Kommentera

Publiceras ej