När julen börjar närma sig börjar det bli dags att se till att ha alla gottisrecept redo inför det stora julbaket. Just därför har jag provbakat drömmar med smak av saffran. 

Det var första gången jag överhuvudtaget provade att baka drömmar, till att börja med trodde jag aldrig att det skulle gå att få ihop. Men skam dem som ger sig. Efter lite ändring i receptet och trixande så blev de alldeles perfekta! Krispiga på utsidan och lite sega i mitten.. Prova vettja! 

Saffransdrömmar 
Cirka 34 st

0.5 g saffran
1 tsk hett vatten 
100 g smör 
2 1/2 dl socker
1 krm vaniljpulver 
1 dl rapsolja + 1/2 dl till utbakning
4 1/2 dl mjöl 
1 tsk hjorthornsalt 

Sätt ugnen på 150 grader.
Stöt saffran med lite socker i en mortel och lös upp med vattnet. 
Vispa smör, vaniljpulver och socker, tillsätt saffransvätskan. 
Tillsätt oljan och vispa till en jämn smet.
Blanda vetemjöl och hjorthornsalt och vänd ner i smeten.
Arbeta ihop till en deg som går ihop, om det behövs så tillsätt den sista oljan. 

Rulla små bollar av degen i händerna och platta till lite. Lägg på en bakplåtspappersklädd plåt och grädda i 20 minuter i ugnen. Klart! 

Receptet kommer ursprungligen från Norrmejerier men har modifierats av mig. 



1 kommentarer

Maria

24 Nov 2013 21:35

Ser fantastiskt goda ut!
Jag är ingen kakbakare men dessa skulle jag vilja göra.
Och saffran till måste ha gjort susen.
En stor kopp varm te till, MUMS!

Kommentera

Publiceras ej