Efter många veckors avbrott från bloggandet är det väl på tiden att jag lägger upp något nytt! 

För ett tag sedan fick jag massor av skafferivaror från en härlig vän som inte visste vad hon skulle göra med det. Bland annat en stoooor påse solrosfrön. Som tack tänkte jag att jag ville överraska henne med något gott och knåpade ihop dethär receptet. Servera gärna med nykokt pasta eller en fin grillad kyckling med grönsallad. 

Solrospesto 

2 dl solrosfrön
1/2 dl riven parmesan
1 st citron, saften 
1/2 dl olivolja 
1 st kruka basilika 
1 st stor vitlöksklyfta
1 msk flingsalt
1 tsk svartpeppar 

Torrosta solrosfröna i en het stekpanna tills de fått färg, men ej bränts och häll över i en djup behållare.
Tillsätt parmesan, citronsaft, vitlök, basilika och olja och mixa till en jämn röra med stavmixer. 
Smaka av med salt, peppar och eventuellt citronsaft.
Lägg i en burk och förvara i kylen, håller minst 14 dagar!  




Ps. Vill du inte ha stinget från vitlöken så kan du hoppa den helt! 

Härlig vår allihop, roligt att få dela med mig av godsaker igen! 

// Malin 

Kommentera

Publiceras ej