I alla år har jag fått höra att det är oootroligt viktigt att följa receptet noggrant när det kommer till bakning. Men vet ni vad? Jag håller inte med. Åtminstone inte när det gäller matbröd. Det enda som är viktig då, det är att brödet har hunnit jäsa och inkråmet har nått 96 grader innan det nygräddade brödet tas ur ugnen. Alla gånger blir det kanske inte fantastiskt, men ätbart blir det nästan jämt. 

Jag tänkte dela med mig av mitt recept på goda, fröiga scones. Här behöver man varken tänka på jäsning eller inkråm då de bakas på bakpulver. Man kan göra lite som man vill - och de blir toppenbra varje gång! Vågar man misslyckas så lyckas man!

Hälsoscones
2 st kakor

3 dl vetemjöl 
1 dl majsmjöl 
2 tsk bakpulver 
50 g smör 
2 dl mjölk
1/2 dl pumpakärnor
1/2 dl solrosfrön
1 tsk salt
1 tsk brödkryddor 

Sätt ugnen på 250 grader.
Blanda alla torra ingredienser.
Smält smöret och tillsätt den torra blandningen tillsammans med mjölken. 
Knåda ihop och baka ut till 2 runda kakor och lägg på bakplåtspappersklädd plåt. Snitta ett kryss i vardera brödkaka och grädda i ugnen cirka 12 minuter.
 
De smakar som bäst när de är rykande varma med en klick smör på!



// Malin 

1 kommentarer

Maria

18 Oct 2013 22:54

Gott!

Kommentera

Publiceras ej