När jag var liten vigde ofta min pappa söndagarna till genuin matlagning. 

Redan efter frukost tog han fram den tunga gjutjärnsgrytan, finputsade skinksteken och skalade och hackade morötter och lök. Sedan fräste han alltihop i den stora grytan tills det fått ordentligt med färg, och tillsatte lagerblad, pepparkorn och vatten och lät puttra till eftermiddagen. Framåt seneftermiddagen tillsatte han mumsiga mängder av grädde, smakade av med kryddor och redde med idealmjöl. Till detta serverades nykokt potatis, gelé och brödskivor. Min mamma har alltid älskat att få lägga en skiva bröd på tallriken efter maten som hon sedan dränkte i sås och åt upp. 

Det är inte konstigt att hon gjorde så. För såsen som blir till utav köttets fett och saft tillsammans med grönsaker och mycket grädde är fullkomligen oslagbar. 

Behöver jag tillägga att det därmed är min pappa som lärt mig att laga kött och sås? Knappast..

Om än dessa middagar är härliga matminnen från barndomens söndagar tycker jag att det är roligt att överraska med denna typ av mat även mitt i veckan när tid finns. Därför valde jag att laga en liknande rätt häromdagen. Det fick bli dansk ribbestek med krispig svål, goda tillbehör och självklart - en fantastiskt god sås. Såhär gjorde jag:


Ribbestek med knaprig svål och oslagbar sås

1 ribbestek med skuren svål
1 st kalvbuljongtärning
3 dl grädde 
2 dl mjölk
2 msk idealmjöl + 1/2 dl vatten
Sky från köttet
En skvätt soya
Potatis 
Rödkål
Haricot verts
Salt och peppar 

Sätt ugnen på 250 grader och lägg ribbesteken i en passande ugnsfast form. Krydda rikligt med salt och peppar och gnugga in ordentligt. Lägg steken med svålen neråt i former och häll i vatten så att svålen täcks.

När ugnen är varm, sätt in formen och låt stå i cirka 15 minuter.
Tag ut formen och sänk temp till 180 grader. Vänd på steken och torka svålen torr med hushållspapper. Sätt gärna i en ugnstermometer med temp 68 grader. Skjutsa in i ugnen igen. 
När termometern piper är köttet klart. Beroende på storlek varierar tiden men cirka 30-80 min. 

Förbered tillbehören. 
Så till såsen.

Ta ut steken ett ögonblick och häll av skyn i en kastrull. Sätt tillbaka steken i ugnen och koka upp skyn. Tillsätt mjölk, grädde och buljong. Färgsätt gärna med en skvätt soya. Red med idealmjöl och smaka av med salt.

När köttermometern piper.  Ta ut köttet och låt vila cirka 15 minuter på en skärbräda. Då sprider sig värmen i köttet och temperaturen ökar ett par grader och köttet "blöder" inte när du skär upp det. 

Lycka till och hoppas det smakar! 




1 kommentarer

maria

11 Nov 2013 22:50

Ser fantastiskt ut och måste smaka gudomligt!
Sköna söndagsmiddagar med familjen.
Ser framemot ditt nästa inlägg :-))

May the food be with you
Maria

Svar: Tack för peppen :):) Vad glad jag blir!
Malin Lindgren

Kommentera

Publiceras ej