Så har det gått ett år sen jag skrev något sist..  Men idag lagade jag något riktigt gott och är bara tvungen att dela med mig. Det är ju förvisso kanske inte grillsäsong för alla i mitten av november, men det råkar vara så att jag har en underbar pappa som har lärt mig att man kan grilla precis hela året runt. Så det gör jag med!
Tillbehören är enkla och goda och passar oavsett årstid, och vem kan motstå en saftig helstekt kyckling?
 
Tandoorimarinerad apelsinkyckling på grillen 
Ca 2-4 personer
 
1 st. hel färsk kyckling, jag valde majskyckling
200 g smör
3 st. vitlöksklyftor 
1 st. glasburk (36 g) Santa Maria Indian Tandoori kryddblandning
1 st. apelsin, rivet skal och hälften av saften
1 st. apelsin i bitar till att stoppa kycklingen 
3/4 dl salt
Olivolja
En nypa salt, en nypa socker till skinnet
 
Lägg kycklingen i en form som klarar rejält med värme och eld. Droppa lite olja i formen och lägg i kycklingen, Blanda ihop smöret (jag brukar micra smöret lite så att det blir lättare) och gnutta in kycklingen ordentligt med blandningen. Bli inte chockade över mängden salt, det är till för att ge kycklingen smak hela vägen in. Tryck in apelsinklyftor så kycklingen blir helt fylld. Plasta och sätt in i kylen och vänta gärna med att grilla kycklingen till dagen efter så smaken har mognat lite.
 
När det är dags att grilla så lägg kol på sidorna i grillen och låt mittenutrymmet vara helt tomt på kol. Tänd på och placera kycklingformen på gallret i mitten, häll över lite olivolja på kycklingen. Låt grillens lock sitta lite halvt över kycklingen så att syre kommer till men att värmen ändå hålls något sånär instängd så att grillen agerar "ugn". Jag grillade på känsla och penslade och öste lite när jag kände för det. Men håll koll, antingen dör grillen eller så blir det varmt som tusan. När det hade gått en knapp timme tog jag av kycklingen och penslade med lite mer smör och pressade över apelsinsaft. Sen strödde jag över lite salt och socker på skinnet för extra mycket smak och körde den i ugnen på grill cirka 20 min. Den blev perfekt! Mycket smak och inte ett dugg torr! För säkerhetsskull kollade jag innertemperaturen med en köttermometer som då stod på 74 grader (72 = klar).
 
 
 
 
Till denna smaskighet serverade jag ugnsrostade potatisar som jag halverat och strött över lite olja, salt, peppar och örter på. Gör på det vis du själv föredrar. En sallad med valfria ingredienser är också gott till. Jag är himla förtjust i skolvärldens klassiker på rivna morötter och apelsin så en sådan tillsammans med rucolla och sockerärter blev det hos oss. 
 
En somrig men ack så passande sås svängde jag ihop på en burk turkisk yoghurt, två rivna vitlöksklyftor, ett rivet äpple och salt och peppar efter smak. Perfekt till den salta och kryddiga kycklingen. 
 
Imorgon blir det kycklingsallad på resterna, kan inte bli bättre! 
 
 

Kommentera

Publiceras ej