Igår hade jag en ledig dag och spenderade den bland annat med att köra till höjdarbutiken i Bromölla - Naturgott. En sorts livsmedelsbutik med massor av ekologiska, hälsosamma och gröna alternativ! Här fyndade jag loss riktigt och medan jag gick omkring där fick jag en höjdaridé på hjärnan. Varför inte prova att göra egen knaprig müsli / granola? 

Sagt och gjort.. Jag höftade som vanligt och lyckades bränna första omgången. Andra omgången gick desto bättre däremot! Så här kommer receptet!

Granola med dadlar och frön 

8 st dadlar, urkärnade 
1.5 dl hirspuffar
1 dl skalat bovete 
1 dl pumpakärnor 
1 dl solrosfrön 
0.5 dl russin
1 tsk vaniljpulver
0.5 dl vatten 
2 msk mandelolja

Sätt ugnen på 150 grader. Blanda samtliga ingredienser i en bunke och krama ihop till en jämn blandning. Dadlarna fördelas över alla fröna och fungerar som naturligt sötningsmedel. 

Sprid ut blandningen på en bakplåtspappersklädd plåt och rosta i ugnen i cirka 30 min. Håll koll så att granolan inte bränns. 
Ta ut plåten och låt granolan svalna ordentligt innan du förvarar den i en tättslutande burk.

Den smakar mums! 






Kommentera

Publiceras ej