Efter lite helguppehåll så är det på tiden att jag uppdaterar bloggen igen.

Julens klassiska middagar är fantastiskt goda, men efter ett par veckor kan det vara kul att prova på något annat! 
Först hade jag tänkt göra chili con carne av köttfärsen i kylen. Sen slog det mig att jag aldrig provat på att tillaga vårrullar. 

Jag tittade runt på lite diverse recept på nätet och hittade ett som jag modifierade lite. Varför jag valde just dethär? Jag hade allt hemma redan, behövde bara köpa filodeg. Och att göra vårrullar, ja det var verkligen inte svårt!


Hemmagjorda vårrullar med köttfärs 
Cirka 14 st

300 g blandfärs
100 g vit-/rödkål
2 st gula lökar
1 st morot 
3 msk ostronsås
1 msk kinesisk soya
1 msk sweet chili sauce
1/2 st svampbuljongtärning 
1 krm nymalen svartpeppar
7 st filodegsark
Smör till pensling 
Olja till stekning 

Sätt ugnen på 200 grader. 
Stek köttfärsen tills den blir grynig. Riv kål, lök och morot i ett rivhjärn och tillsätt pannan. Krydda med ostronsås, soya, sweet chili sauce, buljong och peppar. Tag av spisen och låt svalna. 

Dela alla filoark på mitten så att det blir 14 st lika stora ark (de blir nästan kvadrater). Lägg en rågad matsked av färsen i ytterkanten av ett av arkets fyra sidor. Rulla ihop som en rulltårta cirka två varv, vik in sidorna i rullen och rulla klart. Pensla sista bitens innersida med smör så att degen klistras fast i rullen. Gör likadant med samtliga rullar. 
Placera sedan vårrullarna på bakplåtspappersklädd plåt, pensla med olja och sätt in i nedre delen av ugnen.

Vårrullarna är klara när de fått en fin gyllenbrun färg och känns frasiga om du knackar på degen. Det tar cirka 10-15 minuter, men håll koll då filodeg lätt bränns. Servera med en enkel sallad och sweet chili sauce! 








Jag tar med mina och bjuder på som förrätt hos mina föräldrar ikväll! Men jag provsmakade såklart en direkt, och de var riktigt goda! 

Hoppas du testar! 

2 kommentarer

erica

08 Jan 2014 10:06

Såg riktigt gott ut! Jag ska testa rullar med kycklingfärs imorgon hade jag tänkt!
Kram och ha en bra da!

Svar: Jaa de var faktiskt riktigt goda :) Ska bli skoj att se dina :) Kram och detsamma!
Malin Lindgren

Erica

15 Jan 2014 19:06

Blev jättegott med kycklingfärs!!Rekomenderas!
Recept finner du på bloggen!
Kram Erica

Kommentera

Publiceras ej